fbpx
בחרו עמוד

זוגות רבים המבקשים לערוך הסכם ממון מחפשים הסכם ממון סטנדרטי מהאינטרנט, ולא מבינים כי הסכם סטנדרטי לעולם לא יכול להחליף בשום אופן עריכת הסכם בהתאמה אישית לצרכי בני הזוג על ידי עו"ד המתמחה בדיני משפחה.

למה חשוב לערוך הסכם ממון אצל עו"ד מומחה לענייני משפחה? החיים המשותפים של בני הזוג עשויים ליצור מגוון רחב של מצבים מורכבים. על מנת שהסכם ממון באמת ישמש את בני הזוג בעת הצורך בעתיד וימנע מאבק כלכלי במקרה של פרידה, הוא חייב להיות מותאם לנתונים של בני הזוג באופן ספציפי, לאופי שלהם, לנסיבות חייהם, לרצונות ולהעדפות של בני הזוג.

רק עורך דין שתחום התמחותו הוא דיני משפחה, בעל ניסיון בעריכת הסכמי ממון, ידע לספק מענה משפטי יעיל לכל מצב ולכל התפתחות אפשרית, על סמך הבנה מעמיקה של הרצונות האמיתיים של בני הזוג, בחוכמה וברגישות יתירה, על מנת להבטיח את מלוא האינטרסים של שני הזוג בהסכם הממון, שיאפשר מערכת יחסים תקינה במהלך החיים המשותפים ופקיעת היחסים חו"ח ללא מוקשים שעלולים לחבל במערכת היחסים של בני הזוג.

אם לא ערכתם הסכם ממון אצל עו"ד מומחה לענייני משפחה צפויות, בין היתר, הבעיות הבאות שעלולות להוביל לביטול הסכם הממון או להעדר תוקף משפטי:

  1. פרשנות שגויה של ההסכם: הסכם ממון הינו "חוזה יחס"שבא להסדיר יחסים ארוכי טווח כמו נישואין. בעת הנישואין לא תמיד צפויות כל הנסיבות, ואם הסכם הממון לא יכלול מצבים רלבנטיים בעתיד המהווים שינוי נסיבות, בית המשפט יקבע בהתאם לשיקול דעתו את כוונת הצדדים (ובניגוד לרצון הצדדים במעמד הכנת ההסכם), ואף יהיה מוכן לשנות בעתיד את ההסכם למרות שנחתם ואושר על ידו.

בנוסף, ניסוח שאינו משפטי ומדויק עלול להביא לפרשנות שגויה של הסכם הממון. כך למשל – הגדרת נכס מסוים כנכס משותף בניגוד לכוונת הצדדים בעת עריכת הסכם ההמון. לכן כתיבת הסכם ממון על ידי עו"ד מומחה באופן שלא יהיה מקום לפרשנות אחרת בבוא הימים הינה חשובה ביותר, על מנת שההסכם לא יבוטל בעתיד.

  1. הוראות ההסכם צריכות להיות מאוזנות לשני הצדדים: הסכם שהוא מאוד קיצוני לטובת צד אחד יכול לעורר סימני שאלה שהייתה השפעה בלתי הוגנת או סחטנות על הצד החלש, ואז יש סיכוי גבוה יותר שבית המשפט יתערב לטובת הצד החלש, ויחליט אחרת ממה שנקבע בהסכם הממון.
  2. לא כל הוראה בהסכם יכולה להיות בעלת תוקף משפטי: השופט מוודא שהצדדים הבינו על מה הם חתמו בהסכם וכן בודק את התקינות המשפטית של ההסכם. למשל, אסור שיהיו בהסכם הוראות של צוואה לעניין פטירה ואם הן קיימות בו הן לא יהיו תקפות (חובה לערוך צוואה במסמך נפרד), אסור שיהיו הוראות לעניין ילדים שלא נולדו, אסור לכלול הוראות ציוויות בין הצדדים לבין צדדים שלישיים ועוד. כמובן שמידת הפסיביות או האקטיביות של השופט באישור ההסכם משתנה משופט לשופט, והיא עשויה לקבוע בעתיד עניינים הקשורים לפרשנות ולהוצאה לפועל של הסעיפים באותו הסכם.
  3. צוואה לבדה לא מונעת חלוקת הנכס הפרטי: ככל שלא נערך הסכם ממון כראוי עלול להיווצר מצב שבו בן הזוג מקבלמחצית מהנכס הפרטי, גם אם קיימת צוואה, ואפילו 75% מהנכס במידה ואין צוואה, וזאת על חשבון הילדים.
  4. פרוצדורה עלולה להביא לביטול הסכם הממון :העדר אישור בדרך הנכונה עלול להביא לספקות לגבי תוקפו !

כל האמור תקף על אחת כמה וכמה על בני זוג ידועים בציבור, אשר לא חל עליהם חוק יחסי ממון בין בני זוג.

הדרך לעריכת הסכם מפורט וראוי היא לקיים מפגש אחד לפחות של שיחה על צרכי הצדדים, העברת טיוטה ופגישה נוספת. הליך שכזה מבטיח לצדדים שקולם יישמע ויבוא לידי ביטוי בהסכם, כאשר במקרה של חילוקי דעות עו"ד שהינו מגשר יוכל אף לסייע בעניין זה.

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

© כל הזכויות שמורות לעו"ד איילת בדני. אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתה של המחברת בכתב ומראש.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

 

ניתן לתאם לפגישת יעוץ ללא התחייבות – איילת בדני, עו"ד ומגשרת לענייני משפחה, ירושה ומקרקעין משנת 2002.

אולי יעניין אותך גם…

העברת כספים בין הורה לילד – הלוואה או מתנה?

העברת כספים בין הורה לילד – הלוואה או מתנה?

בימינו זוגות צעירים נקלעים לקושי רב ברכישת דירה עבורם, והורים רבים מסייעים לילדיהם לרכוש דירה ומעניקים להם הלוואה לצורך כך. לא פעם הורים שנתנו הלוואה לילדיהם מתוך רצון כן לעזור להם, עשו כן מתוך הבנה כי ההלוואה תוחזר להם ביום מן הימים, אולם לא אחת קורה כי הילדים לא...

מידע משפטי

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כלשהם או הימנעות מהם. קריאת המידע באתר אינה מהווה תחליף לפניה לעורך דין המתמחה בתחום ספציפי נדרש בטרם נקיטת בהליך כלשהו או נקיטת פעולה כלשהי או הימנעות מהם. כול המסתמך על האמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

Share This
דילוג לתוכן