fbpx
בחרו עמוד

ראשי > תחומי עיסוק > צוואות וירושות > סעיף אריכות ימים

סעיף אריכות ימים

 

תחומי עיסוק

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

סעיף אריכות ימים או טופס אריכות ימים ("היוותרות בחיים") הוא הסעיף עליו חותמים בעת פתיחת חשבון הבנק שותפים לחשבון היכולים להיות בני זוג, הורה מזדקן וילדו, שותפים עסקיים.

בסעיף זה השותפים לחשבון למעשה מורים לבנק כי אחרי פטירת אחד מהם השותף האחר שנותר בחיים או מיופה כוחו של הנותר בחיים יוכל להמשיך לפעול בחשבון הבנק, וליורשי המנוח ו/או מנהלי עזבונו לא תהיה זכות לפעול בחשבון.

חשוב לציין, כי פטירתו של השותף בחשבון הבנק אינו מקנה בעלות על הכספים גם אם קיים סעיף אריכות ימים, אולם השותף שנותר בחיים יוכל לבצע פעולות שגרתיות ולא חריגות בחשבון, ללא סיכון מתביעות יורשים או מנהל העיזבון, וזאת עד למתן צו ירושה או צו קיום צוואה ככל שנערכה צוואה.

כלומר, אם לא נחתם סעיף אריכות ימים לפני מותו של אחד השותפים, לא יוכל השותף שנותר בחיים להמשיך ולפעול בחשבון, והחשבון יוקפא עד למתן צו ירושה או צו קיום צוואה.

הואיל שהסעיף אינו מקנה זכויות לשותף בחשבון שנותר בחיים – היורשים על פי צו הירושה או הזוכים על פי צו קיום צוואה רשאים להגיש תביעה נגד השותף על פעולות שביצע ועל כל או חלק מהכספים שמשך שלא כדין.

על פי הוראת בנק ישראל סעיף תוחלת החיים הוא תקן בפתיחת חשבון בנק על ידי בני זוג. במקרה של חשבון בנק ישן מומלץ לבדוק עם הבנק קיומו של הסעיף. כמובן שאפשר לוותר על קיומו של סעיף זה במתן הוראה לבנק במקרה למשל שאחד מהשותפים הוא תאגיד, אזי במקרה של פטירה של לקוח שאינו תאגיד, השותפים בחשבון יוכלו לפעול רק ביחד עם מנהלי עיזבון המנוח, או יחד עם יורשי הנפטר.

להוראות בנק ישראל בנושא, לחצו כאן.

אולי יעניין אותך גם…

מידע משפטי

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כלשהם או הימנעות מהם. קריאת המידע באתר אינה מהווה תחליף לפניה לעורך דין המתמחה בתחום ספציפי נדרש בטרם נקיטת בהליך כלשהו או נקיטת פעולה כלשהי או הימנעות מהם. כול המסתמך על האמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

Share This
דילוג לתוכן