fbpx
בחרו עמוד

ישנם אנשים שרואים בעצם ההצעה לחתימה על הסכם ממון (לנשואים או לזוגות שעומדים להינשא) והסכם חיים משותפים (לידועים בציבור) כפגיעה באמון בבן הזוג. אולם למעשה, ההפך הוא הנכון. ניסוח הסכם שכזה בהתאם לרצונם האישי והפרטי של בני הזוג לגבי אופן חלוקת הרכוש של בני הזוג במקרה פרידה (בפרט ובעיקר שחוק יחסי ממון לא חל על ידועים בציבור), נועד לתת תחושה של ביטחון בקשר, שהרי אופן חלוקת הרכוש נקבע מבעוד מועד, ואז אין חשש לאינטרס כלכלי מצד מי מהם. מדובר למעשה ב"תעודת ביטוח" הצופה פני עתיד במקרה של פרידה או מוות חו"ח.

ישנם גם כאלה שחושבים כי הסכמי ממון נועדו רק למיליונרים, אולם גם במקרה שאין רכוש או שהרכוש אינו רב – חשוב לקבוע הסדרים לגבי רכוש שייצבר בעתיד, כדי למנוע מחלוקות עתידיות.

חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973, אשר חל על נשואים או לזוגות שעומדים להינשא, קובע סוג של ברירת מחדל שמלוא הנכסים שנצברו ממועד תחילת הנישואין ועד פקיעתם בפרידה או בפטירה של מי מהצדדים חו"ח יתחלקו באופן שווה, כאשר בחוק יש לא מעט חסרונות ופגמים שניתן להסדירם רק באמצעות עריכת הסכם ממון לפני הנישואין ואף במהלך הנישואין.

ואילו על ידועים בציבור חלה הלכת השיתוף, לפיה כל הרכוש שנצבר על ידי בני הזוג במהלך החיים המשותפים ואף לפני כן יהא רכוש משותף לשניהם בחלקים שווים.

למה צריך לחתום על הסכם ממון והסכם חיים משותפים אצל עו"ד מומחה לענייני משפחה? – להלן מספר טעמים:

1.     עילה לשיתוף ספציפי בדירה של אחד מבני הזוג בהעדר הסכם: מי שלא עורך הסכם רואים אותו כמי שקיבל את הוראות חוק יחסי ממון כאילו חתם על הסכם ממון, אולם אז הוא יכול למצוא את עצמו בבעיה לפי הלכת 'השיתוף הספציפי'.מהו שיתוף ספציפי? חוק יחסי ממון אמנם קובע חריגים מסוימים (כגון: נכס שהתקבל במתנה או בירושה או נכס שהיה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואין), אשר בהתקיימם – אלה לא יילקחו בחשבון בעת ביצוע איזון המשאבים (חלוקת רכוש) בין בני הזוג, ויהיו שייכים רק לבעליהם. עם זאת, טענה של "שיתוף ספציפי" באה לידי ביטוי במקרים שבהם בן זוג טוען לכוונת שיתוף באותם נכסים חריגים שלכאורה חוק יחסי ממון לא חל עליהם. מכאן, ששיתוף ספציפי הוא חריג שהתקבל בפסיקה, שלמעשה מאפשר לבן הזוג לקבל זכויות שנכסים שהוחרגו לפי חוק יחסי ממון. במקרה של ידועים בציבור – החובה לחתום על הסכם מוגברת אף יותר בעניין זה.

2.     רכישת דירה חלופית לדירה שנרכשה לפני תחילת הקשר הזוגי מחייבת הסכם, אחרת הדירה תהפוך לנכס משותף של בני הזוג: אם לאחד מבני הזוג יש דירה שקיבל בירושה או במתנה או דירה שרכש בכספו מלפני הנישואין, ובמהלך הנישואין הוא מכר את הדירה ורכש אחרת במקומה – הואחייב לערוך הסכם ממון!, אחרת הדירה שבבעלותו תהפוך להיות נכס משותף לו ולבן/בת הזוג, ממנו יקבל בן/בת הזוג מחצית ממנו במקרה של פרידה / גירושין / פטירה. במקרה של ידועים בציבור – החובה לחתום על הסכם מוגברת אף יותר בעניין זה, מאחר שבהעדר הסכם – בני הזוג יהיו זכאים בחלקים שווים לכל רכוש קודם ועתידי.

3.     לגבי זוגות נשואים ניתן להחיל מערכת כלכלית ומשפטית בהסכם השונה מהוראות חוק יחסי ממון: בהסכם בני הזוג יכולים להחליט בעצמם לגבי המערכת הכלכלית או המשפטית שהם חפצים לה בשונה מחוק יחסי ממון, אשר הינו כללי ולא יכול ליתן מענה לצרכים האישיים של כל אחד מאיתנו. כך למשל, בני זוג יכולים לקבוע בהסכם שנכסים שנצברו במהלך הנישואין יהיו שייכים לכל אחד בנפרד במקרה של פרידה ולא יחולקו על פי כללי החוק, או שהם ינהלו חשבונות בנק נפרדים ויהיו בעלי הזכויות הבלעדיים בו. על בני הזוג לעשות זאת בצורה מפורשת על ידי הסכם ממון, אשר יגבר על הוראות חוק יחסי ממון.

4.     וודאות כלכלית ומניעת מאבק משפטי במקרה של פרידה: מטרת ההסכם להגן על שני בני הזוג וליצור מצב שגם במקרה של פרידה אף אחד מהם לא יצא מקופח ממערכת היחסים, והוא עשוי למנוע מחלוקות קשות בין בני הזוג ונקיטת הליכי גירושין ארוכים ומתישים בבית המשפט. לגבי נשואים – חוק יחסי ממון קובע מועד של פקיעת היחסים, ואילו לגבי ידועים בציבור אין כלל מועד, מאחר שהחוק לא חל עליהם, ובני זוג יכולים למצוא עצמם זרוקים החוצה לאלתר בהעדר הסכם.

5.     חוק יחסי ממון קובע כי החלוקה תתרחש "עם פקיעת הנישואין", כלומר רק לאחר קבלת הגט: דבר העלול לגרום לסחטנות של צד אחד כלפי משנהו בתמורה למתן גט, בעוד שבהסכם ניתן לקבוע מתי יחלקו בני הזוג את הרכוש ביניהם עם הפרידה, ללא קשר למועד קבלת הגט, ובכך למנוע סחטנות עתידית.

6.על מנת שרשות מיסוי מקרקעין תראה בדירה הנרכשת של אחד מבני הזוג כ'דירה יחידה' בגינה יחויב לשלם מס רכישה מופחת בשעה שלבן זוגו יש דירה אחרת בבעלותו עוד קודם הקשר הזוגי בני הזוג חייבים לחתום על הסכם ממון ולנהוג בהפרדה רכושית במהלך החיים המשותפים רשות מיסוי מקרקעין מתייחסת לנכסים של בני הזוג (נשואים או ידועים בציבור) כתא משפחתי אחד. ללא הסכם ממון – רשויות המס לא יכירו בדירה כ'דירה יחידה', ויחייבו את בן הזוג הרוכש במס רכישה מרובה יותר בגין 'דירה נוספת'

  1. ניתן ורצוי להסדיר הלוואת כספים על ידי ההורים לבני הזוג לצורך רכישת דירה באמצעות הסכם ממון: כדי להבטיח את כספי ההורים ו/או זכויות בן הזוג בדירה בחלקים שונים במסגרת של הסכם ממון.

8.     החייב: במקרה שלאחד מבני הזוג נוצרו חובות מהעסק ובן הזוג האחר אינו מעורב בעסק, חשוב לערוך הסכם ממון כדי להגן על זכויותיו של בן הזוג שאינו חייב בדירה מפני נושים, מאחר שלפי חוק יחסי ממון הזכויות והחובות חלים על שני בני הזוג.

  1. בית המשפט יכול להחליט בניגוד לדעת בני הזוג ולקבוע שהקשר ביניהם הוא של ידועים בציבור: על בני זוג ידועים בציבור לא חל חוק יחסי ממון, לכן הסכם ממון המבהיר את רצון בני הזוג בנוגע לרכוש שלהם ימנע מבית המשפט להחליט בשביל בני הזוג.

חשוב לציין! גם כאשר עורכים הסכם ממון צריך לקיים אותו כהלכתו, ולא לשנותו בהתנהגות באופן שהבעל הרשום של הנכס מציג את הנכס כאילו הוא של שני בני הזוג, אחרת זו עילה לביטול ההסכם

 

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

© כל הזכויות שמורות לעו"ד איילת בדני. אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתה של המחברת בכתב ומראש

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

ניתן לתאם לפגישת יעוץ ללא התחייבות – איילת בדני, עו"ד ומגשרת לענייני משפחה, ירושה ומקרקעין משנת 2002.

אולי יעניין אותך גם…

העברת כספים בין הורה לילד – הלוואה או מתנה?

העברת כספים בין הורה לילד – הלוואה או מתנה?

בימינו זוגות צעירים נקלעים לקושי רב ברכישת דירה עבורם, והורים רבים מסייעים לילדיהם לרכוש דירה ומעניקים להם הלוואה לצורך כך. לא פעם הורים שנתנו הלוואה לילדיהם מתוך רצון כן לעזור להם, עשו כן מתוך הבנה כי ההלוואה תוחזר להם ביום מן הימים, אולם לא אחת קורה כי הילדים לא...

מידע משפטי

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כלשהם או הימנעות מהם. קריאת המידע באתר אינה מהווה תחליף לפניה לעורך דין המתמחה בתחום ספציפי נדרש בטרם נקיטת בהליך כלשהו או נקיטת פעולה כלשהי או הימנעות מהם. כול המסתמך על האמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

Share This
דילוג לתוכן