fbpx
בחרו עמוד

אין יום שאני לא נתקלת בשאלה – למה חשוב לחתום על צוואה?

התשובה הנפוצה – מה אכפת לי מה יהיה אחרי מותי, שישברו הילדים את הראש ביניהם או שיסתדרו ביניהם. אולם לא כך הדבר.

לשאלה האם לערוך צוואה או לא, וכמובן אצל מי לערוך צוואה, יש חשיבות רבה.

להלן מספר דוגמאות מהחיים כדי להמחיש לכם למה חשוב לחתום על צוואה, כי בהיעדר צוואה – אין שום ערבות שהכסף שלכם יישאר בידיים טובות כאשר לא תהיו שם כדי לשמור עליו.

  • זוגות נשואים ו/או ידועים בציבור שלא ערכו צוואה הדדית – ראשית, צריך להבין שמי שלא עורך צוואה – העיזבון (הרכוש שמותיר אדם שהולך לעולמו) מחולק בהתאם להוראות החוק, שקובע שבן הזוג יורש יחד עם הילדים.
    אז במקרה שנפטר בן הזוג – הילדים הופכים להיות יורשים, ולמעשה בעלים של אותו רכוש. זה מאפשר לילדים לדרוש מההורה הנותר בחיים לצאת מהדירה כדי למכור אותה, לקחת חלק מהכסף מחשבונות הבנק, וזאת כשהורה השני עודנו בחיים! זה מצב שלא יכול לקרות אם יש צוואה!
  • הדבר נהיה מסובך יותר כאשר אחד הילדים הינו קטין, כי אז כל פעולה שירצו "השותפים" לעשות בנכס (גם אם בהסכמה ומתוך רצון טוב של כולם) תהיה כרוכה באישורו של בית משפט לענייני משפחה בשל העובדה שיש "שותף" קטין.

וכאשר אחד הילדים חלילה וחס נקלע להתרסקות כלכלית לאחר שהפסיד כספים בעסק שלו – הנושים יכולים להגיש נגדו בקשה לחדלות פרעון (פשיטת רגל), לגלות שיש לו זכויות בדירה שבה מתגורר ההורה שנותר בחיים, ולהגיש בקשה לפירוק שיתוף בדירת המגורים!! במצב שכזה – ההורה שנותר בחיים יצטרך למכור את הדירה על מנת לכסות את חובותיו של הבן, ולהישאר עם סכום כסף אך ספק אם יוכל לרכוש באמצעותו דירה חלופית.

אם כן מה הפיתרון ? פשוט וקל  – לערוך צוואה עוד היום!.

    • מצב שבו בני זוג ערכו כל אחד צוואה הדדית ללא הגבלות ובהמשך הבעל הלך לבית עולמו. האישה שנותרה בחיים יכולה להחליט לחזור בה מהצוואה ההדדית ולהעביר את כל רכושה לבן זוגה לחיים החדש, באופן שיקשה ואף ימנע מהיורשים של בן הזוג הראשון לגרום לכך שבן הזוג שנותר בחיים ישיב את שווי החלק בעיזבון. במקרה כזה ליורשים יש זכות תביעה כלפי האישה-בת הזוג שחזרה בו מצוואתה ההדדית, אולם לא תמיד כבר יש את מי ו/או מה לתבוע. לכן ניתן לקבוע למשל בצוואה הגבלה על העברת הנכסים ללא תמורה לצד שלישי, חיוב בעריכת הסכם הפרדת רכוש עם בן הזוג החדש ועוד.
  • כמה פעמים אני שומעת מהלקוחות – מה הקשר לגרוש/ה שלי ולרכוש שלי? כבר התגרשנו !, אז זהו שהתשובה היא שיש קשר! במקרה שזוג התגרש זה מזו ולהם שני ילדים משותפים קטינים. לימים האישה חלתה והלכה לעולמה בפתאומיות והותירה אחריה את שני ילדיה הקטינים. ילדיה הינם היורשים על פי דין של עיזבונה הכולל בתוכו דירת מגורים. הילדים הועברו לחזקתו של האב, הדירה הושכרה – והאב מקבל לידיו כאפוטרופוס של הילדים הקטינים את דמי השכירות לטובת הילדים כביכול. כדי להבטיח שכספי השכירות ישמשו את הילדים ורק אותם – רצוי לערוך צוואה ולמנות במסגרתה נאמן לכספים אלה שיובטחו ויושקעו וימסרו לילדים בהיותם בגירים ושקולים בדעתם.

ובמקרה שחלילה וחס, למשל, האישה הגרושה והילדים עברו תאונה קשה שלא הותירם בחיים – אזי האב של הילדים – הגרוש של האישה, יורש למעשה דרך הילדים את הרכוש של האישה בעצם היותו יורש על פי דין של הילדים (בין אם הם קטינים ובין אם הם בגירים), וזאת מאחר שהילדים הינם יורשים על פי דין של רכוש האישה! גם זו סיטואציה שאפשר למנוע אך ורק בצוואה.

  • עוד עניין מצער הוא שאין מודעות ללקוחות שהמסמך הראשון שהם חייבים לערוך כאשר הם נכנסים להליכי גירושין הוא צוואה, כי אחרת לפי החוק – אם חלילה וחס קורה להם אירוע מוות במהלך הליך הגירושין – בן הזוג עימו הם מסוכסכים יורש על פי דין את זכויותיהם.
  • במקרה שלגבר יש ילדים מנישואין והתברר לילדיו רק בסמוך לפטירתו כי לאביהם יש ילד נוסף מקשר זוגי אקראי, אשר על קיומו לא ידע קודם לכן. הילד זכאי לרשת את עיזבון אביו ביחד עם יתר הילדים – כמובן שצוואה הייתה יכולה לפתור סוגיה זו.
  • גם בן או בת זוג שנחשבים ידועים בציבור יכולים להוכיח שהם ניהלו אתכם חיים משותפים במשק בית משותף עם כוונה להמשכיות והם יכולים לרשת מחצית מכל הרכוש שלכם, בעוד ששאר הכסף יתחלק בין ילדיכם, אלא אם ערכתם צוואה וכמובן הסכם ממון.
  • כאשר אדם בוחר בצוואתו להוריש את רכושו לחלק מילדיו, אז באופן טבעי הילדים שאינם יורשים על פי הצוואה לא בהכרח מרוצים מהוראות הצוואה, ואז הם עלולים לפעול לתקיפתה ולביטולה, דבר הגורם לסכסוך בין היורשים ולאובדן כספי ניכר בהליכים משפטיים.

לכן, במקרים רבים עו"ד שעורך את הצוואה הוא למעשה "מונע הנזק הזול ביותר" כאשר הוא כולל מנגנונים מתאימים שיצמצמו את אפשרות תקיפת הצוואה וביטולה כמו הפניית המוריש לבדיקה רפואית מוקדמת (אם הוא חש שיש צורך בכך), דואג שאין מעורבות בעריכת הצוואה של מי מילדי המוריש, ועוד.

כשמקבלים החלטה לערוך צוואה, חשוב לדעת כיצד לנסח אותה כמו שצריך. אמנם ניתן בכל פעם לערוך צוואה חדשה, כאשר האחרונה היא הקובעת, אולם עריכת צוואה אצל עו"ד מומחה יכולה לחסוך לכם הוצאות משפט עתידיות בגין הצורך בעריכת צוואה חדשה, ככל שלא חל בה שינוי דרסטי מצדכם.

הדרך לעשות זאת היא באמצעות ניסוח הצוואה באופן גמיש ולקבוע חלוקה כללית והוגנת של שווי הנכסים שבבעלותכם בין כל ילדיכם תוך התחשבות בשינויים העלולים להתרחש בעתיד בהם כמו מכירה של אחד הנכסים, שיפוץ או עלייה משמעותית בערכו, הכל כדי לא ליצור טינה וקנאה בין הילדים חלילה. כאמור, בכל מקרה ניתן לשנות את הצוואה כמה פעמים לאחר חתימתה.

מכל האמור עולה, כי צוואה הינו נושא מורכב, וצוואה הדדית בפרט, ולכן מומלץ לערוך צוואה אצל עו"ד מומחה בתחום, אשר יוכל להתאים לפי צרכיכם את הצוואה הספציפית המתאימה לכם, ידאג להסביר לכם את כל המכשולים והבעיות הכרוכות במהלך הדרך, וכמובן למצוא להן פתרונות משפטיים מתאימים ומעוגנים לפי החוק, כדי שמסמך הצוואה עליהם חתמתם יהיה "מאובטח" ככל הניתן, הכל כדי שרצונכם יבוא לידי ביטוי בצוואה וכדי להימנע מסכסוכי ירושה עתידיים של יקיריכם.

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

© כל הזכויות שמורות לעו"ד איילת בדני. אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתה של המחברת בכתב ומראש.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

ניתן לתאם לפגישת יעוץ ללא התחייבות – איילת בדני, עו"ד ומגשרת לענייני משפחה, ירושה ומקרקעין משנת 2002. השירות כולל עריכת וידאו והתייצבות בבית הלקוח במידת הצורך.

אולי יעניין אותך גם…

מידע משפטי

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כלשהם או הימנעות מהם. קריאת המידע באתר אינה מהווה תחליף לפניה לעורך דין המתמחה בתחום ספציפי נדרש בטרם נקיטת בהליך כלשהו או נקיטת פעולה כלשהי או הימנעות מהם. כול המסתמך על האמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

Share This
דילוג לתוכן