fbpx
בחרו עמוד

עד לאחרונה – אדם שאיבד את צלילות דעתו ויכולתו לקבל החלטות על עצמו עקב תאונה, מחלת זקנה או מוגבלות נפשית ומוגבלות שכלית, בני משפחתו היו צריכים לרוץ ולחפש עו"ד כדי שיגיש עבורם בקשה למינוי אפוטרופוס לגוף ולרכוש, ולהתנהל מול האפוטרופוס הכללי ובית המשפט לענייני משפחה.

מה קורה עם קבלת צו מינוי אפוטרופוס?

בני המשפחה נתקעים במצב שבו חשבונות הבנק נחסמים וכרטיסי האשראי מבוטלים (גם במקרה שקיים חשבון בנק משותף), והמשפחה נדרשת לקבל את אישור בית משפט מראש בכל מיני מצבים כמו ניהול חשבון הבנק, טיסה לטיול משפחתי לחו"ל, המשך מימון כספי של הילדים ועוד…

המשמעות היא שעל האפוטרופוס להתעסק עם כל הבירוקרטיה של פנייה לבנקים, להסדיר הרשאות לחיוב בבנקים או הוראות קבע בחברות האשראי, לפקסס לנותני השירותים את הרשאות החיוב, ובינתיים לשלם בעצמו את כל העלויות של נותני השירותים, דבר שיכול לקחת כמה חודשים טובים במקרה הטוב.

מצב זה גורם למצב לא נעים שהמדינה הופכת להיות חלק ממערכת היחסים האישית והמשפחתית. במקום שהמשפחה תוכל לקבל החלטות על פי שיקול דעתה לטובת האדם שמונה לו אפוטרופוס – המשפחה צריכה לקבל אישור מהמדינה לגבי בקשות שונות שמונחות בפני בית המשפט, והדבר יוצר סרבול בהליך הבירוקרטי, באופן שנמנע מאדם מלעשות שימוש בכספו כראות עיניו.

כיום אדם יכול לקבוע בעצמו מי ידאג לו בעתיד באמצעות עריכת ייפוי כוח מתמשך

בעקבות תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב – 1962 החל מחודש אפריל 2017 המחוקק מאפשר לכל אדם מעל גיל 18, כשהוא צלול ובר דעת, לשלוט על חייו ולקבוע בעצמו מה יהיה איתו בשלב שהוא לא יהיה מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו עקב הידרדרות במצבו הבריאותי והקוגניטיבי.

הדרך לעשות זאת היא באמצעות עריכת מסמך משפטי אצל עו"ד שעבר הכשרה מיוחדת על ידי האפוטרופוס הכללי ששמו "ייפוי כוח מתמשך".

לכן, צריך עורך דין לכתיבת ייפוי כוח מתמשך אם חשוב לאדם להחליט בעצמו על זהות מיופה הכוח שיטפל בענייניו בעתיד ואף כיצד יטופלו ענייניו כאשר הוא לא יוכל לעשות כן בעצמו.

לשם הדוגמא, כיום אדם יכול להחליט אם הוא מעוניין להישאר בביתו ולא בבית אבות, זהות הרופא שיטפל בו, כיצד ינוהלו עסקיו ורכושו כשהוא לא יוכל לנהלם בעצמו, ועוד.

מדובר, למעשה, ב"צוואה לחיים", כאשר המסמך הנ"ל ייכנס לתוקף בעת שבה האדם כבר לא יוכל להבין בענייניו, ולשם כך יהיה צורך בחוות דעת מומחה לפי החוק.

אולם, כשאין ייפוי כוח מתמשך – עדיין אין מנוס מהגשת בקשה למינוי אפוטרופוס לבית המשפט באמצעות עו"ד, וליתן לבית המשפט להחליט מי יהיה האפוטרופוס ולמה יוסמך.

חשוב לציין, כי הייפוי כוח מתמשך ניתן יכול לערוך כיום בנחת ובשקילות דעת, ואילו לגבי מינוי אפוטרופוס יצטרכו בני המשפחה בשלב הקושי וההתמודדות עם המצב הרפואי הפתאומי אליו נקלע יקיריהם להיעזר בשירותיו של עו"ד שיפנה עבורם לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס.

אז למה להמתין לשעת משבר? כרגע זו שעת כושר עבורך, אז לך תדע? לך תחתום !

צריך עורך דין לכתיבת ייפוי כוח מתמשך – כיום ניתן להסדיר ייפוי כוח מתמשך רק באמצעות עו"ד שקיבל הסמכה מיוחדת על ידי האפוטרופוס הכללי, משרד המשפטים.

הסדירו כבר כעת ייפוי כוח מתמשך לכם וליקירכם!

עורכת דין איילת בדני הינה מראשוני עורכי הדין שעברו את ההכשרה מטעם האפוטרופוס הכללי ומוסמכת להחתים על ייפויי כוח מתמשך.

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

© כל הזכויות שמורות לעו"ד איילת בדני. אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתה של המחברת בכתב ומראש.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

ניתן לתאם לפגישת יעוץ ללא התחייבות – איילת בדני, עו"ד ומגשרת לענייני משפחה, ירושה ומקרקעין משנת 2002, מוסמכת לעריכת ייפוי כוח מתמשך.

נערך בחודש דצמבר 2018

אולי יעניין אותך גם…

מידע משפטי

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כלשהם או הימנעות מהם. קריאת המידע באתר אינה מהווה תחליף לפניה לעורך דין המתמחה בתחום ספציפי נדרש בטרם נקיטת בהליך כלשהו או נקיטת פעולה כלשהי או הימנעות מהם. כול המסתמך על האמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

Share This
דילוג לתוכן