fbpx
בחרו עמוד

ראשי > תחומי עיסוק > צוואות וירושות > צוואה לחד הוריים / גרושים

צוואה לחד הוריים/גרושים

תחומי עיסוק

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הורה חד-הורי או הורה עצמאי לילדים קטינים מתחת לגיל 18 הינו הגדרה שנוצרת בדיעבד עקב גירושים, פרידה, נטישה של אחד ההורים, התאלמנות או שנוצרת מלכתחילה כאשר ילד נולד מאומץ, או נמסר בעקבות פונדקאות להורה יחיד (שאינו נשוי או מתגורר עם ידוע בציבור) או בשל תרומת זרע.

אז נשאלות השאלות האם גרושה, פרודה או רווקה, המגדלת את ילדיה בתא משפחתי חד-הורי צריכה לערוך צוואה? האם אב שאינו חי ביחד עם אם ילדיו צריך לערוך צוואה? וההיפך. ומה עלול לקרות עם רכושנו במקרה של פטירתנו חלילה בעת היות ילדינו קטינים ו/או בגירים (מעל גיל 18)?

במקרה של פטירת ההורה חלילה כשהילדים הם היורשים, בהיותם קטינים הם לא יכולים לנהל בעצמם את הרכוש והכספים שהגיעו לידיהם עד הגיעם לגיל בגרות. התוצאה היא שההורה השני – הגרוש או אבי הילדים שלא נישא לאם – יהיה זכאי לנהל את הרכוש עבור הילדים בהיותו אפוטרופוס טבעי שלהם – מצב שהינו לא רצוי כאשר נוצר משבר אמון בין הצדדים.

מעבר לאפשרות של שליטה על רכוש הילדים בשל היות הגרוש/ה אפוטרופוס טבעי של הילדים, הרי שלפי חוק הירושה הגרוש/ה הינו/ה יורש/ת על פי דין במקרה של פטירת הילדים הקטינים ו/או בגירים ביחד עם ההורה האחר חלילה וחס, לכן הדרך היחידה למנוע זאת היא באמצעות עריכת צוואה.

בנוסף, אם לאדם יש בן זוג מנישואין שניים או ידוע בציבור (אפילו לאחר קשר בן חודשים ספורים בלבד) בעת פטירתו, הוא זכאי על פי החוק לרשת את מחצית העיזבון והילדים ייאלצו לחלוק את המחצית השנייה ביניהם. גם מצב זה אינו רצוי, שכן במרבית המקרים ההורה שהלך לעולמו היה מבקש להבטיח קודם כל את הילדים לפני שהוא מעניק לבן זוג החדש (שאינו ההורה של הילדים) חלק כה ניכר מן הירושה על חשבונם.

בעריכת צוואה אנו יכולים לקבוע מי יהיה נאמן לרכוש ילדינו היורשים עד להגיעם לגיל בגרות, וליתן הנחיות מפורשות כיצד ינוהל רכושם, ואף להחליט מתי יועבר הרכוש לילדינו בלבד.

צוואה הינו נושא מורכב, ולכן מומלץ לערוך צוואה אך ורק אצל עו"ד מומחה בתחום ירושות וצוואות, אשר יוכל להתאים לפי צרכיכם את הצוואה הספציפית המתאימה לכם.

למידע נוסף – ראו מאמרי "למה חשוב לחתום על צוואה?".

אולי יעניין אותך גם…

מידע משפטי

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כלשהם או הימנעות מהם. קריאת המידע באתר אינה מהווה תחליף לפניה לעורך דין המתמחה בתחום ספציפי נדרש בטרם נקיטת בהליך כלשהו או נקיטת פעולה כלשהי או הימנעות מהם. כול המסתמך על האמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

Share This
דילוג לתוכן