fbpx
בחרו עמוד

ראשי > תחומי עיסוק > ייפוי כוח מתמשך > ייפוי כוח מתמשך – צוואה לחיים

ייפוי כוח מתמשך – צוואה לחיים

 

תחומי עיסוק

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

בעקבות תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות החל מחודש אפריל 2017 המחוקק מאפשר לכל אדם מעל גיל 18, כשהוא צלול ובר דעת, לשלוט על חייו ולקבוע בעצמו מה יהיה איתו בשלב שהוא לא יהיה מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו עקב הידרדרות במצבו הבריאותי והקוגניטיבי.

הדרך לעשות זאת היא באמצעות עריכת מסמך משפטי אצל עו"ד שעבר הכשרה מיוחדת על ידי האפוטרופוס הכללי ששמו "ייפוי כוח מתמשך", כאשר המסמך הנ"ל ייכנס לתוקף בעת שבה האדם כבר לא יוכל להבין בענייניו, ולשם כך יהיה צורך בחוות דעת מומחה לפי החוק.

ייפוי כוח מתמשך, כחליפו של האפוטרופסות, נתפס ככלי ל"קשישים" או "חולים", ואולם אין ספק שמדובר באחד מכלי ניהול הסיכונים המשפטיים האישיים החשובים ביותר לכל איש עסקים או בעל ממון.

פעמים רבות, המעבר ממצב כשיר ללא כשיר (עקב תאונה, מחלה וכד') הוא פתאומי ולא צפוי ואיתו חוסר היכולת של האדם לקבל החלטות בריאותיות, פיננסיות, עסקיות, אישיות וכד'.

למרבה הצער, מרגע קרות אירוע כזה ועד שממונה אפוטרופוס לגוף ולרכוש, ועד שבית המשפט מאשר את הפעולות (בעיקר העסקיות) הנדרשות יכול לעבור זמן רב מדי.

עולם הכספים והעסקים של היום מחייב תגובה מהירה וחוסר היכולת לקבל החלטה או להוציאה אל הפועל, אישית או באמצעות ייפוי כוח מתמשך, הינה פוטנציאל לנזק.

למעשה מדובר במינוי של "סגן" או "ממלא מקום" שעומד לאיש העסקים במצב קיצוני של נבצרות, זמנית או קבועה.

חשוב להדגיש כי כל ייפוי כוח אחר (רגיל או נוטריוני, למעט מספר חריגים) מתבטל אוטומטית ברגע שהאדם עצמו מאבד את הכשירות – ומכאן הצורך בייפוי הכוח המתמשך.

לכן, אם חשוב לאדם להחליט בעצמו על זהות מיופה הכוח שיטפל בענייניו בעתיד ואף כיצד יטופלו ענייניו כאשר הוא לא יוכל לעשות כן בעצמו צריך עורך דין לכתיבת ייפוי כוח מתמשך.

לשם הדוגמא, כיום אדם יכול להחליט אם הוא מעוניין להישאר בביתו ולא בבית אבות, זהות הרופא שיטפל בו, כיצד ינוהלו עסקיו ורכושו כשהוא לא יוכל לנהלם בעצמו, ועוד.

חשוב לציין, כי במסגרת ייפוי כוח מתמשך, ובניגוד לאפוטרופסות, האדם אינו מאבד בעצם כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף את הכשרות המשפטית שלו וקולו ימשיך להישמע גם כאשר יתקשה לעשות כן, אם אישית ואם באמצעות ההנחיות שישאיר בייפוי הכוח המתמשך.

יצויין, כי במסגרת תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 הוספו 2 חלופות לאפוטרופסות – האחת מהן היא 'תומך קבלת החלטות' והשנייה היא 'הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס',

עו"ד איילת בדני הינה מראשוני עורכי הדין שעברו את ההכשרה מטעם האפוטרופוס הכללי ומוסמכת להחתים על ייפויי כוח מתמשך וחלופותיו וכן עוסקת בגישור לגיל השלישי.

למידע נוסף בנושא – ראו מאמריי – "ייפוי כוח מתמשך: כיום ניתן לקבוע בעצמנו מי ידאג לנו בעתיד" וכן "מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופסות?".

אולי יעניין אותך גם…

מידע משפטי

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כלשהם או הימנעות מהם. קריאת המידע באתר אינה מהווה תחליף לפניה לעורך דין המתמחה בתחום ספציפי נדרש בטרם נקיטת בהליך כלשהו או נקיטת פעולה כלשהי או הימנעות מהם. כול המסתמך על האמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

Share This
דילוג לתוכן